Over strategisch relatiemanagement praktisch gemaakt.
Vandaag sprak ik met een directeur-bestuurder van een woningcorporatie in het midden van Nederland die zich verbaasde over de gemeente waarin ze actief is: ze hebben de opgave om een deel van het vastgoed dat in eigendom van de gemeente is af te stoten. Laat de woningcorporatie nu veel verstand van vastgoed én de lokale situatie hebben.
“We zouden graag meedenken”
gaf de directeur-bestuurder aan, “maar de gemeente ziet ons niet als serieuze partner hiervoor.”
In de meeste gemeenten waar ik kom, is er vaak wel een strategisch adviseur die het overzicht heeft van de verbonden partijen: daar waar de gemeente een direct of indirect belang heeft zoals in B.V.’s en regionale samenwerkingen. En bovendien is het van belang om goed met de buren / buurgemeenten om te gaan en op zijn minst een samenwerkingsagenda te hebben.
Maar hoe zit het met de grote bedrijven en organisaties die veel inwoners bedienen in de gemeente? De partners waar geen subsidierelatie mee is en er geen financieel belang is. Denk aan woningstichtingen, ziekenhuizen, zorgorganisaties en bedrijven.
Deze partners in de stad of dorp zijn vaak wel in beeld rondom één onderwerp of binnen één afdeling of directie. We moeten in gesprek met de woningstichting over de prestatieafspraken of met het ziekenhuis over de parkeerproblematiek. Grote bedrijven worden eens per jaar bezocht door de accountmanager economie. En dat is het dan. Wat een gemiste kans!
Doe het wel
Strategisch relatiemanagement is eigenlijk een duur begrip om aan te geven dat je goed in verbinding blijft met je omgeving, ook als je ze niet direct op basis van wetgeving moet consulteren zoals bij een woningstichting of omdat ze weer op het lijstje staan om te bezoeken.
Maatschappelijke vraagstukken zoals eenzaamheid, de energietransitie en bedrijfsvraagstukken van de gemeente zoals bezuinigingen kunnen met de kennis van je belangrijkste partners in de stad beter opgelost worden:
- De meeste vraagstukken zijn herkenbaar voor alle betrokkenen, maar ze zien het vanuit een ander perspectief. Juist dat zorgt ervoor dat je tot betere en meer gedragen oplossingen komt.
- Je kunt natuurlijk uitgaan van wantrouwen van je strategische partners – wie weet komen ze nu iets te weten waardoor je in een andere situatie kwetsbaarder wordt! Maar: grotere kans dat je bij vertrouwen meer waardering oogst en ook voor de toekomst een duurzame samenwerkingsrelatie opbouwt. Je neemt de ander in zijn positie en kennis namelijk serieus.
Hoe doe je dit?
- Betrek ze vanaf het begin en doe het niet obligaat achteraf – alleen maar informeren en ‘even’ consulteren is vaak een dooddoener in de samenwerking. Het is dan meer een verplicht nummer.
- Wees echt nieuwsgierig naar de oplossingen van je strategische partners. Het zijn misschien niet direct de oplossingen waar je zelf op komt of waar binnen je gemeente aan gedacht is, maar dat kan ook het verschil maken. Het bedrijf of de betrokken organisatie doet het niet voor niets best goed in de gemeente! En ze hebben waarschijnlijk ook geleerd (en betaald) voor hun missers.
- Vraag je partners hoe zij de samenwerking graag vorm zouden geven. Wat gaat goed, wat zouden ze anders willen? Daarmee bouw je samen aan de wijze waarop en de inhoud waarover je met elkaar samen werkt.
Er zijn boeken vol geschreven over dit onderwerp en je kunt er ook trainingen voor volgen bij gerenommeerde instituten, maar dan gebeurt er nog niets.
Graag praat ik met je verder om de samenwerking met je (strategische) partners in de gemeente vorm te geven. Om ze te betrekken bij het vraagstuk dat bij jou actueel is! En dat gaan we op een praktische, resultaatgerichte manier doen. Neem contact op via lydia@plusanderen.nl of bel 06-41153113.