Luister nou!

Luisteren kan wel eens het belangrijkste onderdeel zijn van jouw samenwerking met andere mensen, partijen en organisaties.  

Wie luistert weet en bereikt meer. Dat is een probleem, want over het algemeen zijn we slechte luisteraars. Daar kunnen we niets aan doen omdat mensen van nature een behoorlijke geldingsdrang hebben. We moeten dus moeite doen om goed te luisteren. Vaak hoor je wel wat de ander zegt maar dat wil niet zeggen dat je ook aandachtig luistert. Terwijl je de ander hoort vertellen gebeuren er andere dingen in je hoofd. Je dwaalt af naar je eigen gedachten of bent in je hoofd al bezig met een antwoord. We zijn bezig met een mening te vormen of betrekken het op onze eigen ervaringen. Hierdoor luisteren we minder goed. Ik betrap mijzelf ook wel eens op deze houding. Want hoe herkenbaar is de drang om, wanneer iemand iets vertelt, gelijk te willen reageren?  

Bij veel van onze opdrachtgevers staat in eerste instantie ook het ‘zenden’ van de juiste boodschap centraal, terwijl het ‘ontvangen’ c.q. luisteren net zo (of nog) belangrijk(er) is. Zeker bij gevoelige onderwerpen zoals eenzaamheid of de energietransitie is het belangrijk om ook de ander de ruimte te geven. 

Waarom is het zo belangrijk om te luisteren? 
Ik kan verschillende redenen opnoemen. De allereerste en belangrijkste reden is dat je door goed te luisteren de relatie met de mensen om je heen kunt verbeteren. Dit maakt luisteren een heel belangrijk onderdeel om goed te kunnen samenwerken.  

“Luister je wel? Of wacht je gewoon totdat je weer mag praten!”  

Andere redenen om te willen leren luisteren is dat je er kennis mee vergaard. Inderdaad, door naar andere mensen te luisteren ontwikkel je jezelf (of je plan). Je leert mensen in je omgeving kennen, waardoor je je eigen ideeën kunt verbreden en daarnaast mogelijk dingen voor elkaar krijgt doordat je op het juiste moment, bij de juiste persoon iets kunt vragen.

“Met luisteren maak je de ander belangrijk” 

Er zijn twee manieren van luisteren: passief en actief. Met passief luisteren gaat informatie verloren. Zeg maar, het ‘ene oor in en het andere oor uit’. Door actief te luisteren kom je erachter wat er bedoeld wordt. Bovendien kun je iemand aanmoedigen om nog meer te vertellen. Simpele open vragen volstaan. Denk aan; ‘Hoe bedoel je dat? Waarom vind je dat? Daarmee toon je interesse en kun je checken of je de ander goed begrijpt. Het stellen van vragen is denk ik het belangrijkste signaal om anderen te laten blijken dat je luistert en geïnteresseerd bent.  

Wanneer heb jij voor de laatste keer goed naar iemand geluisterd en wat heeft dit toen gebracht? Laat het achter in een reactie of stuur me een berichtje. Vind ik leuk!  

Nog niet klaar met luisteren?  

  • Leuk artikel  in de Volkskrant over waarom we slecht luisteren en hoe we het weer aanleren  
  • Grappig en handig boekje over luisteren (helaas geen luisterboek 😉 ) 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsgierig?

  • +Anderen B.V.
    Coolhaven 238A
    3024 AP Rotterdam

  • post@plusanderen.nl
    +31 (0)10 307 68 28

  • + jij?

  • Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Solliciteer dan op één van onze openstaande vacatures  + meer

     

     

  • Vond je dit interessant?

    Regelmatig verschijnen er op onze website nieuwe verhalen. Ook organiseren we voor onze trouwe volgers jaarlijks een aantal ideeënfabrieken. Die gaan allemaal over actuele thema’s. Blijf op de hoogte en ontvang onze updates en uitnodigingen direct in jouw mailbox.