In mijn vorige blog ‘Hoe breng je maatschappelijke initiatieven onder de aandacht bij senioren? hebben jullie kennis kunnen maken met Ben van Waarde. De hoofdpersoon in de creatieve campagne om senioren in Capelle aan den Ijssel bewust te maken van alle nuttige initiatieven die helpen bij het ouder worden. Een goed voorbeeld van hoe je een abstract vraagstuk levendig en persoonlijk kunt maken waardoor het makkelijker wordt om over moeilijke onderwerpen te praten. Graag geef ik nog een aantal tips om bewoners, ondernemers en organisaties enthousiast te maken over jouw onderwerp. Want of het nu gaat om de ontwikkeling van een omgevingsvisie, gebiedsontwikkeling of ander vraagstuk je zult op een goede manier zichtbaar moeten maken dat er wat te beleven valt!
1. Een brede mix aan middelen
Het is belangrijk dat iedereen die dat wil, kan meedoen. Zorg daarom voor een slimme inzet van middelen: aansprekend en laagdrempelig, online en offline, voor jong en oud. Is er een bijvoorbeeld een evenement in de omgeving waar veel mensen op af komen? Huur een kraam! Is er een lokaal platform waar veel jongeren op kijken? Adverteer met een video! Zijn er seniorenverenigingen? Stuur ze allemaal een persoonlijke nieuwsbrief! Maar doe het vooral in combinatie en denk hierbij out of the box.
2. Wees kenmerkend en val op, niet om
Ga je voor langere tijd ergens over in gesprek of kun je het gesprek koppelen aan een groter geheel? Dan is het niet gek hier een passende uitstraling en concept bij te kiezen. Ga voor een pakkende naam en apart logo die de lading dekt zodat mensen je campagne gaan herkennen naarmate ze het vaker tegenkomen. Laat een (lokale) ontwerper een voorzet doen, dit hoeft echt niet veel extra’s te kosten!
3. Maak het leuk en/of nuttig
Wat heeft jouw doelgroep er persoonlijk aan? Tijd en aandacht zijn schaars dus denk goed na wat jouw project de doelgroep oplevert en communiceer dit duidelijk in je boodschap. Willen zij droge voeten behouden bij het klimaat adaptief maken van de wijk? Maken ze kans op een uniek diner op buitengewone locatie als ze hun mening geven? Krijgen ze gratis tips die hun leven makkelijker maken en hoeven ze daar verder niks voor te doen? Bevraag je doelgroep desnoods van tevoren over de manier waarop zij betrokken willen worden en wat jij eraan kunt doen om ze in de juiste richting te bewegen.
Sta je aan het begin van een mooi proces waarbij je graag een aantal mensen wilt betrekken of bereiken? Ik denk graag mee over de juiste aanpak en campagne. Bel of mail me gerust op +31 (0)10 307 68 28 / kim@plusanderen.nl en laat een berichtje achter!